Z raportu „Świat Kibica” [1] przygotowanego przez agencję badawczą IQS i Grupę S/F (The Digitals i Scholz & Friends Warszawa) wynika, że Polacy są narodem kibiców. 4 na 5 z nas ogląda jakiekolwiek zawody sportowe co najmniej raz na kilka miesięcy, ponad połowa co najmniej raz na tydzień, a 1/3 nawet kilku razy w tygodniu. Najchętniej kibicujemy w towarzystwie i przed telewizorem, w którym króluje piłka nożna i skoki narciarskie. Jeśli pijemy alkohol podczas transmisji sportowych, to najchętniej piwo, ale od mocniejszych alkoholi też nie stronimy. Zaledwie 12 proc. Polaków w ogóle nie rozmawia o sporcie i kibicowaniu - http://swiatkibica.thedigitals.pl/
Rok 2020 w okresie letnim zdominowany zostanie przez dwie wielkie imprezy sportowe. Szczególnie ciekawie zapowiadają się piłkarskie Mistrzostwa Europy w nowym formacie. Wielkie sportowe wydarzenie to przede wszystkim święto kibiców. Jak widać Polacy są nimi żywo zainteresowani i lubią się na nie odpowiednio przygotować, zarówno od strony oprawy wizualnej, jak i pod kątem odpowiedniego zaopatrzenia lodówki. Udział polskiej reprezentacji będzie bardzo silnym czynnikiem dominującym rozmowy Polaków w ty okresie. Postawy Polaków przejawiające się w naszym raporcie jasno pokazują jak istotny może to być okres dla marketerów. Szczególnie w świetle dużej roli multiscreeningu pojawia się szereg różnych możliwości, aby pojawić się w świadomości konsumentów przy okazji wydarzeń sportowych -
- – komentuje Piotr Hassine, Managing Director The Digitals oraz Booost (Grupa S/F).
Polacy to naród emocjonalny, który bardzo mocno angażuje się w sport identyfikując się przede wszystkim z biało-czerwonymi barwami, a także ukochanymi drużynami. Oglądaniu relacji z wydarzeń sportowych towarzyszy często niezwykła ekspresja – 2/3 kibiców zdarza się krzyczeć podczas oglądania transmisji. Być może niewielu polskich kibiców – w przeciwieństwie do np. Włochów – płakałoby po przegranym meczu reprezentacji, ale żal i smutek w takiej sytuacji potrafi długo w nas pozostać - co drugi kibic (52 proc.) mocno przeżywa porażkę sportowców/drużyn, którym kibicują, a to pokazuje jak istotną rolę odgrywa sport w naszym życiu –
- komentuje Marta Rybicka, Business Unit Director w agencji badawczej IQS, która jest współautorem raportu „Świat Kibica”.
Zaangażowanie w kibicowanie przekłada się również na czyny: co trzeci kibic chętnie wybiera marki, które wspierają sportowców (najczęściej są to napoje, ale także artykuły spożywcze typu przekąski czy marki sprzętu elektronicznego). Jeśli oglądamy piłkę nożną to telewizor jest kluczowym medium. Co trzeci kibic ogląda mecze na laptopie, a co piąty na smartfonie.
Żyjemy w świecie wielu ekranów. W czasie oglądania transmisji sportowych w TV prawie połowa ludzi korzysta także ze smartfona. Bukmacherka jak żadna inna branża jest w stanie zagospodarować tę przestrzeń swoim produktem. Zakłady na żywo na spotkania sportowe są tutaj idealnym dopełnieniem oglądanego wydarzenia. Nie tylko dają wsad jakościowy, informując konsumenta o zmieniających się szansach na końcowy wynik zawodników lub drużyn, ale także dostarczają możliwość zwiększenia dawki emocji poprzez element zakładu bukmacherskiego. 15% Polaków deklaruje, że obstawia zakłady sportowe, na pewno ten odsetek ma szanse jeszcze urosnąć w związku z rosnącą popularyzacją samej kategorii zakładów, jak i z silną tendencją dzielenia ekranów wśród respondentów –
- komentuje Leszek Haba, Head of marketing PL Fortuna Zakłady Bukmacherskie.